Werking van de kangoeroeklas
Deze
klas (1 lesuur per week en per kind) is noodzakelijk om gelijke kansen te
bieden binnen het reguliere onderwijssysteem. De leerlingen werken aan gevarieerde
opdrachten die buiten het leerstofpakket vallen. De kangoeroeklas moet een
evenwicht bieden tussen enerzijds een uitlaatklep voor de zijnskenmerken
(perfectionisme, faalangst, grote gevoeligheid, ...) en anderzijds het werken
aan een werkhouding en studievaardigheden. Daarnaast wordt er gewerkt aan de
sociaal-emotionele ontwikkeling.
Concreet
wordt er projectmatig gewerkt, meer computerondersteunend, gericht op het
aanbrengen van leerstrategieën. Er worden wetenschappelijke proeven gedaan,
uitdagende spelen ontdekt, gefilosofeerd,
deelgenomen aan de Kangoeroewiskunde (Olympiade),…
De
kangoeroeklas is gericht op het ontdekken van oplossingsstrategieën, op het
leren samenwerken, op het creatief en open denken en werken. Ze sluit sterk aan
bij de individuele ontwikkeling van het hoogbegaafde kind. Het zelfbeeld wordt versterkt doordat die leerlingen inzien dat er nog meer zijn zoals zij. Ze
krijgen aanmoedigingen en kansen tot het nemen van risico’s en tot
experimenteren. Ze kunnen discussiëren en filosoferen met
ontwikkelingsgelijken. Ze leren omgaan met hun eigen begaafdheden en
beperkingen. Het is een omgeving waar precies wordt gewerkt aan die
vaardigheden die juist voor deze leerlingen allesbehalve evident zijn ook al
wordt vaak gedacht dat net deze leerlingen alles uit zichzelf kunnen en
bijgevolg weinig of geen ondersteuning nodig hebben.
Er
wordt een serieus engagement verwacht van deze leerlingen. Ze moeten zich
inzetten in de les, studiewerk verrichten, de les die ze gemist hebben tijdens
het kangoeroe-uur inhalen, enz. Daarnaast krijgen ze ook kangoeroetaken mee
naar de eigen klas, die ze verzorgd dienen af te werken.
Dit
alles wordt ook geëvalueerd. In januari en in juni krijgen deze leerlingen een
kangoeroe-rapport waarop zowel de studievaardigheden, de werkhouding en de
sociale vaardigheden besproken worden.