Maximale leerwinst
In de Sint-Lodewijksschool wordt kwaliteitsonderwijs gegeven. We kiezen voor een evenwichtig aanbod van alle leergebieden. Het is belangrijk dat kinderen leren leven in een voortdurend veranderende maatschappij. We kunnen niet inschatten welke veranderingen er allemaal op ons afkomen maar we kunnen de kinderen wel tools aanbieden om met die veranderingen om te gaan: zelfstandigheid, creatief en probleemoplossend denken, positiefkritisch zijn, communicatief zijn, volharden, zich inspannen, vallen en opstaan,… We willen een school zijn waar kinderen zich ‘thuis’ of goed voelen, waar er ruimte is voor initiatief en eigen inbreng.
We beogen ‘zin in leren’ en ‘zin in leven’. Vertrekkend vanuit de leefwereld van het kind zorgen we voor een aantrekkelijk, gevarieerd en up-to-date aanbod. We streven een totale ontplooiing van hoofd, hart en handen na. We nodigen kinderen uit om niet alleen kennis op te doen, maar ook om die kennis veelvuldig te gebruiken in uiteenlopende situaties. We besteden ruime aandacht aan taal, wiskunde, wereldoriëntatie, Frans, muzische opvoeding, godsdienst, bewegingsopvoeding, sociale vaardigheden, het domein media en leren leren. We evalueren het willen, de kennis en het kunnen en communiceren erover met het kind en de ouders, om zo het leerpad van het kind te bepalen in functie tot het behalen van de eindtermen.
Om dit allemaal te bereiken investeert de school in goede leermiddelen. Daarbij staat het team ook open voor vernieuwing. Elk kind wordt gestimuleerd om tot maximale leerwinst te komen. Tijdens het werken aan een stimulerend opvoedingsklimaat zien we elk kind als een unieke persoonlijkheid. Vanuit een ontmoetende leerkrachtenstijl en een doeltreffende didactische aanpak geven we het kind maximale ontplooiingskansen. Daarom differentiëren de leerkrachten naar niveau, behoeften, achtergrond, interesse en persoonlijkheid. We willen daarbij het eigen tempo van de ontwikkeling van de kinderen respecteren.